5 December 2017

PETUA BANYAKKAN SUSU BADAN SECARA ALAMI




Bila musim jadi mak-mak nie, memang akan fikir pasal anak. Nak-nak lagi ibu yang baru lepas bersalin. Ishhh termasuk saya sendiri. Masa lepas bersalin tu, susu tiada dan saya memang runsing macam mana nak bagi susu ni ada untuk keperluan anak saya. Maklumlah, susu ibu kan susu yang terbaik untuk tingkatkan sistem imun badan. 


Jadi, memang banyak alternatif bermain dalam fikiran saya nie. Selain daripada berurut saya juga ada ambil pemakanan harian juga. Ada antaranya saya ambil untuk perbanyakkan susu badan. Antaranya :

LOBAK PUTIH
 
Ambil lobak putih, kikis dan parutkan. Campur lobak putih dengan 1 gelas air panas dan biarkan sehingga suam. Minum 2 kali sehari. 

Jika anda tidak boleh untuk minum, Cuma buat cara rebusan. Masak seperti masak bening. Lebih selera dan kurang rasa pahit lobak putih tu. 

JANTUNG PISANG
 
Jantung pisang celur atau boleh makan bersama sambal belacan. Amalkan makan bagi membantu menambah susu badan ibu. Masa pantang, saya celur dan makan dengan sambal halia padi.

DAUN BETIK
 
Tak ramai tahu daun pokok betik membantu untuk menambah susu badan. Cara makan seeloknya dibuat ulam. Biasanya bila ulaman nie pencicahnya mesti sambal belacan. Itu untuk mengurangkan pahit pada daun betik itu sendiri.

BUAH LONGAN
 
Amalkan minum air rebusan longan. Rebus longan kering dalam anggaran 1 cawan kecil dengan beberapa cawan air (3-4 cawan air) dan biar sehingga longan tersebut kebang dan minumlah air rebusan tersebut.

 JINTAN HITAM
 
Jintan hitam juga boleh menambahkan pengeluaran susu. Cara pengambilannya sama seperti halba.

HALBA

Antara rempah yang boleh membantu pengeluaran susu adalah halba. Setiap hari, ambillah sesudu dan amalkan. Pastikan juga halba itu dicuci bersih dan dikeringkan.

KERAPKAN PENYUSUAN

Biasa bila anak ni menyusu badan, pastikan kerap membuat penyusuan. Dengan hisapan daripada anak itu sendiri, ia membantu perbanyakkan susu badan. Jika anak kurang menyusu, biasakan kejut untuk menyusu. Biasakan juga untuk pam bagi supply dan demand untuk susu lebih meriah.
MINUM AIR SECUKUPNYA

Disarankan minum air putih/masak sehingga 8 gelas sehari. Minumlah air dengan banyak, ia bantu menambahkan susu badan. Digalakkan juga minum air susu, air kacang soya yang berkualiti tinggi seperti ESP (Energizing Soy Protein). Saya pun pengamal ESP untuk susu yang lebih meriah. 

Anda boleh cuba dan ikhtiar bagi perbanyakkan susu badan untuk keperluan bayi anda untuk lebih sihat dan cergas. SUSU IBU ADALAH SUSU YANG TERBAIK UNTUK BAYI ANDA. Selamat mencuba!

No comments:

Post a Comment